Preview

Bulletin of Shakarim University. Technical Sciences

Advanced search

THE USE OF HYPOXIC-HYPERCAPNIC TRAINING TO ENHANCE THE FUNCTIONALITY OF THE CARDIORESPIRATORY SYSTEM OF CHILDREN END ADOLESCENTS

Abstract

   The effects of hypoxic-hypercapnic training with the aid of the DMP simulator on the parameters of the cardiovascular and respiratory systems of children and adolescents living in an anthropogenically altered adverse environment were studied. The assessment of functional changes in the cardiorespiratory system of children and adolescents in an ecologically unfavorable region was carried out. Researches have shown that hypoxic-hypercapnic training plays a significant role in increasing the adaptive capacity of the organism and has a beneficial effect on the respiratory and cardiovascular systems. Respiratory training helps to normalize blood pressure, mean arterial pressure, increase pulse pressure, stabilize heart rate, and reduce fatigue. The time of voluntary breath holding on inhalation and exhalation increases significantly. As a result of the study, it was proved that the use of training on the DMP simulator expands the adaptive capabilities of the organism of the surveyed contingent.

About the Authors

G. Sadikanova
Восточно-Казахстанский государственный университет им. С. Аманжолова
Kazakhstan


A. Sharipkhanova
Восточно-Казахстанский государственный университет им. С. Аманжолова
Kazakhstan


Zh. Igisinova
Восточно-Казахстанский государственный университет им. С. Аманжолова
Kazakhstan


B. Satandinova
Восточно-Казахстанский государственный университет им. С. Аманжолова
Kazakhstan


References

1. Глазачев О. С. Влияние гипоксических тренировок на здоровье школьников, проживающих в экологически неблагополучных районах / О. С. Глазычев // Физиология человека. - 1996. - Т. 22. - № 1. - С. 88-92.

2. Куржембаев А.К. Анализ и оценка экологического состояния Республики Казахстан / А. К. Куржембаев [и др.] // Технические науки: проблемы и перспективы: материалы V Междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, июль 2017 г.). - СПб.: Свое издательство. – 2017. - С. 57-59.

3. Агаджанян, Н. А. Человек в условиях гипокапнии и гиперкапнии / Н. А. Агаджанян. - Астрахань - Москва: Гос. Мед. Академия. - 2001. - 304 с.

4. Агаджанян Н. А. Физиологические особенности сочетанного влияния на организм гипоксии и гиперкапнии / Н. А. Агаджанян // Вестник восстановительной медицины. - 2008. - N 1. - С. 4-8.

5. Чудимов. В. Ф. Гипоксически-гиперкапнические тренировки на дыхательном тренажере «Карбоник» у школьников с синдромом дефицита внимания / В Ф. Чудимов [и др.] // Лечебная физкультура и спортивная медицина. - 2011. - № 8. - С. 44-50.

6. Куликов В. П. Устройство для создания дозированной гипоксической гиперкапнии / В. П. Куликов // II объединенная научная сессия Сибирского отделения РАН и Сибирского отделения РАМН «Новые технологии в медицине». - Новосибирск. - 2002. - С. 85.

7. Волков, Н. И. Прерывистая гипоксия - новый метод тренировки, реабилитации и терапии / Н. И. Волков // Теория и практика физической культуры. - 2000. - № 7. - С. 20 - 23.

8. Бондарева Т. Г. Влияние гипоксически-гиперкапнических воздействий на кардиореспираторную систему детей с вегето-сосудистой дистонией в экологически неблагополучном регионе / Т. Г. Бондарева, Г. Д. Пак // Известия Национальной академии наук Республики Казахстан. – 2012. - С. 14.

9. Радыш И. В. Реакция сердечно-сосудистой системы на воздействие гипоксически-гиперкапнической газовой среды / И. В. Радыш [и др.] // Технологии живых систем. - 2015. - Т. 12. - № 3. - С. 33-37.

10. Двоеносов В. Г. Физиологические особенности реакции кардиореспираторной системы у студенток с различным уровнем легочной вентиляции в условиях гипервентиляции / В. Г. Двоеносов [и др.] // Технологии живых систем. - 2014. - Т. 11. - № 5. - С. 47-52.


Review

For citations:


Sadikanova G., Sharipkhanova A., Igisinova Zh., Satandinova B. THE USE OF HYPOXIC-HYPERCAPNIC TRAINING TO ENHANCE THE FUNCTIONALITY OF THE CARDIORESPIRATORY SYSTEM OF CHILDREN END ADOLESCENTS. Bulletin of Shakarim University. Technical Sciences. 2020;(4(92)):257-260. (In Russ.)

Views: 335


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2788-7995 (Print)
ISSN 3006-0524 (Online)
X